Piątek 31 Października 2014

PocketBook pyta o e-czytanie - wyniki badania internetowego

Internauci czytają więcej niż statystyczny Polak, najchętniej w domu, zwłaszcza przed snem.
W czytniku e-booków cenią przednie podświetlenie oraz obsługę wielu formatów plików tekstowych.

Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego PocketBook rozpoczął miesięczny projekt, którego efektem są informacje o e-czytelnictwie. Na osiem pytań ankietowych odpowiedzi udzieliło blisko 1000 użytkowników serwisu CHIP.pl.[1]

Wyniki związane z płcią i wiekiem respondentów nie były zaskoczeniem. W ankiecie udział wzięło prawie 70% mężczyzn, a dominującym przedziałem wiekowym było 18-25 lat (blisko 40%). Niemal równie licznymi grupami byli trzydziestolatkowie (33% osób w wieku 26-35 lat), a dojrzali respondenci (56+) stanowili aż 5% wszystkich ankietowanych.

Prawdziwym zaskoczeniem okazały się odpowiedzi na pytanie o ilość książek czytanych przez uczestników ankiety. Biblioteka Narodowa w swoim badaniu czytelnictwa sprzed dwóch lat wykazała, iż 60% Polaków nie czyta w ogóle, a zaledwie 11% czyta więcej niż 7 książek rocznie. Tymczasem respondenci ankiety PocketBook i CHIP.pl zadeklarowali, że w ciągu miesiąca sięgają po dwie, trzy, a nawet więcej książek (papierowych lub elektronicznych)!

 

Kolejne pytanie ujawniło, że ankietowani najchętniej spędzają czas z książką w domu, zwłaszcza przed snem, a w podróż zabierają ze sobą nadal książki drukowane (70%) lub smartfon (ponad połowa udzielanych odpowiedzi). Czytniki e-booków są towarzyszami podróży blisko 1/3 respondentów, przy czym zdecydowanie zwyciężają z tabletami czy notebookami (odpowiednio 18% i 10,3%).

W ramach realizowanego badania firma PocketBook postanowiła sprawdzić także, które kanały komunikacji najskuteczniej docierają do potencjalnych użytkowników jej rozwiązań. Okazało się, iż to dzięki mediom rośnie popularność czytników marki PocketBook (51%), choć co dziesiąty uczestnik ankiety zapoznał się z nią przez przyjaciół lub rodzinę.

„Jesteśmy firmą, dla której zdanie klientów jest niezmiernie ważne,” – deklaruje Maksym Zhelezniak, szef działu sprzedaży w firmie PocketBook na obszar Europy Środkowej i Wschodniej. „Z tego powodu w naszej ankiecie nie mogło zabraknąć pytania o cechy czytników istotne z punktu widzenia użytkownika,” wyjaśnia. Ankietowani mieli do wyboru maksymalnie cztery odpowiedzi. Poza długim czasem pracy baterii oraz wysoką jakością wyświetlaczy najważniejszym atrybutem jest przednie podświetlenie, a także obsługa wielu formatów plików tekstowych. Trzecimi, co do użyteczności, okazały się dwie cechy: interfejs w języku polskim oraz wbudowane słowniki (nieco ponad 39% odpowiedzi każda).

Z punktu widzenia firmy najważniejsze wyniki przyniosło ostatnie pytanie. Pytając o wybór marki czytnika, który respondenci kupiliby przyjacielowi w prezencie, PocketBook przekonał się, iż jest zdecydowanym faworytem. Wyprzedzając zdecydowanie amerykańskiego Kindle’a (20,2% odpowiedzi) szwajcarski producent jest marką pierwszego wyboru ponad 73% uczestników ankiety.

 

[1] Badanie było prowadzone przez serwis chip.pl w dniach 1.09-3.10.2014 r. Na pytania towarzyszące konkursowi (żadna z odpowiedzi udzielonych na pytania ankiety nie miała wpływu na wybór zwycięzcy) odpowiedzi udzieliło 907 ankietowanych.

 

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Ilustracje

Atuty PRcontext
  • blisko dziewięć lat doświadczenia w obszarze komunikacji,
  • znajomość warunków pracy w agencjach PR, dziale wewnętrznym firmy oraz podczas samodzielnie realizowanych projektów,
  • doświadczenie w budowaniu wizerunku marek, promocji produktów oraz nagłaśniania inicjatyw w zakresie nowych technologii, ochrony zdrowia, energetyki, przemysłu ciężkiego czy nieruchomości,
  • wysoka jakość, terminowość i kompleksowośc usług,
  • elastyczne podejście do Klienta,

oraz głębokie przekonanie, że

najważniejszym, najpiękniejszym i najbardziej wymagającym elementem układanki zwanej public relations są ludzie.